LNI | Persbericht NHG : Verduurzaming

Bel direct: 038 - 385 71 11

Persbericht NHG : Verduurzaming

11-03-2020

Introductie nieuwe factsheet en uitgebreide rekenhulp

Om hypotheekadviseurs te ondersteunen bij adviezen over verduurzaming, introduceert NHG een uitbreiding van de online rekenhulp en een factsheet verduurzamen. Een zuinige woning betekent een lagere energierekening, meer wooncomfort en minder CO2-uitstoot. Daarom helpt NHG adviseurs om consumenten bewust te maken van de financieringsmogelijkheden.

Op dit moment heeft ongeveer 40% van de woningen waarop een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) is afgesloten, een energielabel van D – F. Slechts 12% van de woningen valt in de zuinigste categorie van energielabel A. Er zijn dus nog mooie stappen te zetten. Er zijn echter zoveel initiatieven op het gebied van verduurzaming dat het voor zowel consument als hypotheekadviseur niet bij te houden is. Om adviseurs te ondersteunen bij het creëren van overzicht, heeft NHG alle relevante informatie gebundeld en gereduceerd tot één overzichtelijke factsheet. Dit stelt adviseurs in staat om consumenten beter te informeren over de mogelijkheden van verduurzaming.

Uitbreiding online rekenhulp
Daarnaast heeft NHG de online rekenhulp, die vorig jaar is geïntroduceerd, uitgebreid. Met deze rekenhulp kan binnen enkele minuten berekend worden hoeveel de klant extra kan lenen voor verduurzaming. De uitkomst kan de adviseur vervolgens eenvoudig mee nemen in het advies. In eerste instantie was deze rekenhulp alleen te gebruiken bij de aankoop van een bestaande woning of bij het oversluiten van een hypotheek. De rekenhulp is nu ook te gebruiken voor klanten die een nieuwbouwwoning kopen of de hypotheek verhogen.

Energiebesparende voorzieningen
In 2019 maakten bijna 11% van de consumenten die een hypotheek met NHG afsloten gebruik van deze mogelijkheid. Inmiddels benut ongeveer 14% van de consumenten die een hypotheek met NHG afsluit de mogelijkheid om extra te lenen om te verduurzamen.

Meer informatie is te vinden op https://www.nhg.nl/Professional/Verduurzamen